Polen: Poznan, prehistorie en Torun

Een kennismaking met de prehistorie, zelfgebakken peperkoek en natuurlijk ambachtelijk gebrouwen bier zijn onze eerste ervaringen in Polen. We starten onze camperrondreis door Polen met bezoeken aan Poznan, Biskupin en Torun.

Voorafgaand en aansluitend aan onze reis door Rusland, eerder dit jaar, reden we met enige vaart door Polen. We zagen net genoeg van het land om onze interesse te wekken maar hadden te weinig tijd om er echt van te genieten. Dat maken we nu goed.

Poznan

Dag 1

Onze eerste echte stop na anderhalve dag rijden door Duitsland en een eerste overnachting, kort na de grens, is Poznan.

Poznan is een studentenstad en een handelsstad en beide achtergronden zorgen voor een levendig centrum. Het is dan ook alles behalve uitgestorven op het Grote Marktplein op deze zonnige zondag. Dat enorme Marktplein mag er zijn. Aan vier kanten wordt het omzoomd door fraaie hoge herenhuizen, in vele pastelkleuren. De gevels lijken soms veel op die van Hollandse herenhuizen in Amsterdam, Haarlem en Delft. Middelpunt op het plein is het mooie stadhuis. Helaas zijn we net te laat om precies om 12 uur bij de klokkentoren twee bokjes te zien, die 12 keer met de poten tegen elkaar slaan. Die bokjes zien we overigens nog wel terug in een beeldengroepje. De diertjes zijn het symbool van de stad sinds in 1511 twee bokjes wisten te ontsnappen aan een feestdis, waar ze als gebraad zouden dienen bij een groot inhuldigingsbanket.

Marktplein in Poznan, Polen
Marktplein in Poznan

Stadhuis op Marktplein in Poznan, Polen
Stadhuis Poznan

Standbeeld va twee bokjes, samen symbool van Poznan, Polen
Bokjes, symbool van Poznan

Er is nog meer moois te zien in het compacte centrum van de stad. We vergapen ons aan de rijkelijk versierde Franciscanerkerk en aan de roze parochiekerk. Later wandelen we ook nog naar de kathedraal van de H.Petrus en H.Paulus. Het is wel duidelijk: aan kerken ontkom je niet in dit vroom katholieke land.
Roze kapel met witte ornamenten in de Franciscaner Kerk in Poznan, Polen
Roze kapel in de Franciskanerkerk

Altaar in de Franciscanerkerk in Poznan, Polen
Altaar in de Franciscanerkerk
kathedraal in Poznan, Polen
Kathedraal

Net als de Polen zelf, strijken ook wij neer op een van de vele terrassen op de Grote Markt. Wij komen terecht bij Bovaria. Dat blijkt geen slechte keus, want dit Hotel/Restaurant herbergt ook nog een brouwerij, waar het eigen bier wordt gebrouwen. Het smaakte best!

Bierbrouwerij in Hotel Bovaria op de Markt in Poznan, Polen

Het centrum van Poznan is heel gezellig en mooi maar niet groot. In een halve dag hebben we het wel bekeken. We realiseren ons dat we daardoor niet alle kerken en het kasteel de eer hebben gegeven, die de stad verdient.

Tip: Wil je Poznan wat uitgebreider bekijken, kijk dan eens op het artikel dat Sandra van de site Stralend Schrijven over deze stad schreef.
Parkeren: We parkeren de camper op een parkeerterrein achter het Grand Theatre in de straat Wieniawskiego. Er staan parkeermeters maar die zijn op zondag buiten gebruik. Op weekdagen 2 tot 3 Zloty per uur, te betalen met muntjes. Van de parkeerplaats ga je bij het Grand Theatre/Operahuis linksaf en wandel je in een kwartier naar de grote Markt. Daarvandaan is heet ook weer een kwartier naar de kathedraal op het kathedraaleiland.
Na ons bezoek aan het centrum rijden we naar de overnachtingsplaats, campercamping Wojorch Szczeponski in Biskupice, een stukje ten Noorden van Poznan.

Prehistorie in Biskupin

Dag 2 (deels)

Onderweg naar Hanzestad Torun maken we een omweg naar Biskupin.
Biskupin is een prehistorische vindplaats. Zo’n 2700 jaar geleden was hier een versterkte nederzetting waar zo’n 700 tot 1000 mensen woonden. De plaats is in de dertiger jaren van de vorige eeuw ontdekt en archeologen hebben er allerlei studies gedaan. Heden ten dage is er een reconstructie te zien van de uit boomstammen opgetrokken muur en voorbeelden van de rijen huizen/hutten die er stonden. Een paar van die woningen zijn geopend en geven een indruk hoe hier werd gewoond en gewerkt. Vooral de omringende muur, die is opgetrokken uit ingenieus gestapelde stammetjes is indrukwekkend om te zien. Het geheel is niet groot, zodat we na een paar uur weer verder rijden.

Biskupin, Polen, prehistorische vindplaats

omheining van houten balken in prehistorische vindplaats Biskupin in Polen
Door ingenieus stapelen van houten balken werd een omheining gecreëerd

Voorbeeld van prehistorische woning in Biskupin, Polen
Voorbeeld van prehistorische woning

De weg naar Torun voert ons door het binnenland van dit deel van Polen. We komen langs dennenbossen maar vooral door licht glooiend langs akkerland en maisvelden, door slaperige dorpjes en langs stille meertjes. Spectaculair is het landschap, dat ons doet denken aan Noord-Frankrijk, niet wel lieflijk. De wegen zijn goed berijdbaar.

Torun

Dag 2 (deels)  en 3

Twee halve dagen brengen we in Torun door. De stad, waarvan het centrum in zijn geheel op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat, ligt schilderachtig aan de rivier Wisla. Torun was vroeger een van de Hanzesteden en deed aan rijkdom nauwelijks onder aan Gdansk. Ook hier lieten rijke kooplieden fraaie huizen bouwen en werd er een enorme kerk neergezet en een fraai stadhuis. Veel werd gebouwd met kenmerkende rode bakstenen, zoals in die tijd langs de Baltische kust gebruikelijk was. Ook in later jaren vierde die baksteenbouw nog hoogtij.
Gezicht op Torun, vanaf de brug
Gezicht op Torun

Markt in Torun, Polen
Markt in Torun

Huis met de Ster op de Markt in Torun, Polen
Huis met de ster

Vanzelfsprekend is ook in Torun is het middelpunt van het stadje weer het grote marktplein, met daarop het stadhuis. We wandelen er vanaf de camping,, over de brug in een kwartiertje naar toe. We dwalen een halve middag rond in de straatjes, waar het ene mooie huis naast het andere staat. Als mooiste van allemaal geldt het huis met de ster, op het marktplein. In de straten en langs de Wisla zorgen terrassen en restaurants voor gezelligheid. Heel trots is men er in Torun op dat Copernicus hier werd geboren.
Huis van Copernicus in Torun, Polen
Huis van Copernicusfamilie

Stadhuis op de Markt in Torun, Polen
Stadhuis op de Markt in Torun

Peperkoek

Torun is beroemd om zijn peperkoek, in het Engels gingerbread. Er zijn maar liefst twee peperkoekmusea, oftewel oude bakkerijen. In een daarvan kneden we zelf de volgende dag het deeg voor onze eigen peperkoek, rollen het uit en snijden we de figuur bij. Terwijl we een rondleiding krijgen (in het Pools, maar gelukkig geeft een jonge Poolse vader ons steeds wat uitleg in het Duits) , wordt onze koek gebakken. Het geheim van de smid is natuurlijk het kruidenmengsel waar naast kaneel en nootmuskaat, ook gember, kardemon, kruidnagel en peperkorrels in gaat. Het resultaat is een smakelijke koek, die wat lijkt op taai-taai. Het zeggen is dat er soms voor een geboorte koeken in een speciale vorm werden gebakken, die dan werden opgediend op de trouwdag van de boreling! Zover hebben wij het niet laten komen.

Peperkoek bakken in Torun, Polen

Parkeren in Torun kan op een groot parkeerterrein onder de brug. Campers kunnen daar ook overnachten. We hebben geparkeerd tegenover dit terrein, ook onder de brug, op parkeerplaatsen, haaks op de weg. Betalen bij parkeerautomaat, 12 Zloty voor 3 uur.

Na ons bezoek aan Torun rijden we door naar Gdansk

Overnachtingsplaatsen.
In Duitsland bij Schloss Bucheburg, niet ver van de A2, afrit 35, een stuk voor Hannover. Sitecode 6588 bij Campercontact. GPS:
N 52.25873, E 9.04635. Mooie rustige plaats. 7 euro. . De iets verder liggende sitecode 29650 was ook een optie geweest.

Na een lange tocht met veel wegwerkzaamheden en daarmee gepaard gaande files over de A2 door Duitsland, komen we Polen na anderhalve dag binnen bij Frankfurt a/d Oder.

In Polen overnacht op Camping Marina in Sulecin. Eenvoudige camping, in bos en aan een meertje. Afgebakende plekken. 15 euro.
Dag 1 Overnacht ten Noorden van Poznan op te dure boerderijcampercamping in Biskupice. 20 euro. Campercontact Sitecode 14929 . GPS: N 52.44965, E 17.16442.
          Dag 2 Overnacht in Torun op camping-hotel Tramp, nr 33. 60 zloty.
          Campercontact Sitecode 29106. GPS N 52.99925, E 18.60755
Dag 3 Overnacht in Gdansk op camperplaatscamping tegenover camping Stogi 218, GPS: N 54.36993, E 18.73020.  Het lijkt alsof de camperplaats bij de camping hoort maar dat is niet zo.